Style pływania - przewodnik po pływaniu dla początkujących

2021-06-16
Style pływania - przewodnik po pływaniu dla początkujących

Style pływackie

Pływać można w morzu, oceanie, jeziorze, w zbiorniku wodnym albo na basenie. Jest tyle opcji, że bez wątpienia każdy znajdzie tu coś dla siebie.Pływanie rekreacyjne jest wspaniałym sposobem na spędzanie czasu, który pozwala dodatkowo dbać o szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie.Wysiłek w wodzie jest szczególnie polecany dla osób mających problemy ze stawami, bo niewątpliwie jedną z największych zalet rekreacji w wodzie jest to, że nasze ciało jest w odciążeniu.Odpoczywa kręgosłup i stawy, co może być szczególnie istotne w przypadku osób o dużej masie ciała, które powinny uważać, aby nie przeciążać zbytnio stawów.

Wpływ pływania na zdrowie i samopoczucie

Pływanie jest nie tylko zdrowe, ale także przyjemne. Działa korzystnie na nasz organizm, wzmacnia mięśnie, redukuje stres oraz napięcie, przyczyniając się tym samym do ogólnej poprawy kondycji i lepszego samopoczucia. Pływanie jest dyscypliną ogólnorozwojową, ponieważ wzmacnia wszystkie duże grupy mięśniowe.Różne style pływackie pozwalają na poprawę ogólnej sprawności ruchowej, ponadto regularne wizyty na basenie pozwalają skorygować wady postawy wynikające na przykład z siedzącego trybu pracy.Nauka pływania wpływa również na poprawę koordynacji ruchowej, może sprzyjać obniżeniu ciśnienia krwi, cholesterolu czy utracie wagi. Ponadto, regularna aktywność fizyczna w wodzie poprawia i zwiększa wydolność płuc.

Najpopularniejsze style pływackie

W wodzie można poruszać się na kilka sposobów. Style pływackie określają sposób pływania w wodzie i mają wpływ na to, które grupy mięśni są najbardziej aktywne. Każdy z nich ma inną specyfikę i wiąże się z innym typem wysiłku fizycznego.Zanim zaczniesz przygodę na basenie, zapoznaj się z poszczególnymi rodzajami i zastanów się, który z nich najlepiej będzie odpowiadać twoim indywidualnym potrzebom. Trzeba już na wstępie powiedzieć, że nie ma tak naprawdę jednego stylu idealnego i najlepsze rezultaty daje stosowanie przynajmniej kilku z nich zamiennie.Niektóre style pływackie są bardziej polecane dla osób, które dopiero chcą zacząć przygodę z pływaniem, podczas gdy inne są przeznaczone raczej dla ludzi, którzy mają już doświadczenie i dobrze opracowaną technikę ruchu.

Tak zwany piesek

Pływanie 'pieskiem' to najprostszy styl, od którego wiele osób zaczyna naukę. Z tego względu nie każda klasyfikacja traktuje ten rodzaj aktywności, jako pełnoprawny styl pływania.Pływanie pieskiem częściej traktuje się jako element nauki pływania. Jest to styl polecany do nauki pływania dla początkujących oraz dla dzieci.Nie wymaga dobrej techniki pływackiej, jest też o wiele mniej intensywny, niż kraul czy delfin, a dodatkowo podczas pływania pieskiem nie trzeba zanurzać twarzy pod wodą, co dla wielu osób jest dużym ułatwieniem.

Kraul - styl dowolny

Kraul, nazywany też stylem dowolnym to jedna z najbardziej popularnych i uniwersalnych metod poruszania się w wodzie. Jest to też jeden z najszybszych stylów pływackich, który polega na naprzemiennych ruchach nóg oraz rąk w synchronizacji z oddechem. Kraul to dość intensywny styl pływacki, który angażuje całe ciało i z tego względu jest polecany raczej dla osób, które mają już doświadczenie w pływaniu.Pływanie kraulem wymaga dobrej synchronizacji, silnych mięśni i odpowiedniej kondycji. Najczęściej styl dowolny wiąże się też z koniecznością regularnego zanurzania głowy pod powierzchnię wody, chociaż są ludzie, którzy uważają, że nie ma takiej potrzeby i pływają bez zanurzania się.Trzeba przyznać, że jeśli dołożysz do pływania element chowania głowy pod wodę, wymaga to jeszcze lepszej koordynacji całego ciała, dlatego podczas pływania kraulem bardzo ważne jest wyrobienie sobie wcześniej odpowiedniej techniki ruchu.

Styl klasyczny, czyli żabka

Kolejnym ciekawym stylem jest pływanie żabką, czyli tak zwany styl klasyczny. Żabka jest mniej intensywna w porównaniu do kraulu.Styl klasyczny polega na naprzemiennym wynurzaniu i zanurzeniu głowy pod wodę w połączeniu z jednoczesną pracą rąk i nóg. Ten styl wymaga symetrycznej pracy mięśni, dobrze rozwija mięśnie klatki piersiowej i jest polecane dla osób chorych na skoliozę.Żabka to jeden z najbardziej popularnych stylów pływackich, co nie znaczy jednak, że najłatwiejszy. Pływaniem stylem klasycznym wymaga doskonałej wręcz koordynacji na linii ramiona - nogi, oraz dobrej synchronizacji z oddechem, tak aby nie tracić niepotrzebnie energii w trakcie zanurzania się w wodzie.Mimo to żabka należy zdecydowanie do jednego z najpopularniejszych stylów pływackich i większość osób, które spotkasz na basenie, prawdopodobnie będzie pływać właśnie w ten sposób.

Styl grzbietowy, pływanie na plecach

Styl grzbietowy, czyli pływanie na plecach to jeden z nielicznych, który nie wymaga zanurzania głowy pod wodę. W pływaniu na grzbiecie chodzi o to, aby naprzemiennie wykonywać płynne ruchy rękami i nogami w trakcie leżenia na wodzie na grzbiecie.Ten rodzaj pływania jest szczególnie polecany dla osób, które cierpią na bóle pleców, ponieważ jest najmniej obciążający dla grzbietu, a równocześnie pozwala wzmocnić mięśnie całego tułowia i korpusu. Styl grzbietowy jest zdecydowanie jednym z łatwiejszych, dlatego jest polecany zwłaszcza dla osób, które dopiero chcą zacząć przygodę z pływaniem.Podobnie jak przy kraulu, również pływanie na grzbiecie mocno angażuje nogi. Sam ruch ciała oraz rąk jest całkiem podobny. Ręce pracują naprzemiennie, każda dłoń jest ułożona płasko w stosunku do tafli wody. Podczas pływania na grzbiecie ważne jest, aby kciuk wychodził z wody jako pierwszy. Styl na plecach świetnie wzmacnia mięśnie nóg oraz te grupy mięśni, które odpowiadają za odpowiednią stabilizację całego ciała. Pływanie na grzbiecie jest świetnym wyborem dla początkujących pływaków, osób, które mają problemy z bólem pleców, a także dla kobiet w ciąży.

Styl motylkowy, czyli delfinem na koniec basenu

Spośród wszystkich znanych i opisanych stylów pływackich, wydaje się, że to właśnie delfin jest najbardziej wymagający i intensywny. Ze względu na specyficzną pracę całego ciała i zamaszyste ruchy ramionami, bywa też nazywany stylem motylkowym. Zdaniem wielu specjalistów jest to zdecydowanie najtrudniejszy styl pływacki ze wszystkich pozostałych.Pływanie w basenie delfinem wymaga dużej wprawy, doskonałej znajomości techniki pływackiej oraz bardzo dobrej kondycji. Jest to bardzo intensywny rodzaj wysiłku fizycznego, który angażuje wszystkie duże grupy mięśni. Pływanie delfinem polega na bardzo dynamicznym wykonywaniu naprzemiennych ruchów ramionami oraz pracy całym ciałem w podobny sposób, jak pływają delfiny.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 896 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-08-13
Super ekspresowa realizacja. Zamówione o 13.00, a następnego dnia o 7.00 było już do odbioru w paczkomacie u mnie. Dziękuję i zdecydowanie polecam :)
2020-08-14
Bez zarzutu
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel