Regulacja hamulców w rowerze - jak zrobić to dobrze?

2021-06-30
Regulacja hamulców w rowerze - jak zrobić to dobrze?

Gdy sezon letni w pełni, rower aż prosi o to, by zabrać go na przejażdżkę. Pamiętaj jednak, że zawsze po sezonie zimowym warto sprawdzić stan techniczny roweru i - jeśli jest taka konieczność - wykonać w nim kilka podstawowych prac. Jedną z nich jest regulowanie hamulców. Możesz w tym celu pójść do profesjonalistów i zlecić im wykonanie takich prac przy rowerze. Jeśli jednak jesteś entuzjastą samodzielnych napraw i konserwacji roweru, możesz to zrobić samodzielnie.

Czasem istnieje konieczność zajrzenia do hamulców również w trakcie sezonu. Jeśli Twój rower hamuje coraz gorzej, to wyraźny sygnał, że należy sprawdzić stan klocków, linek i pancerzy. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, w jaki sposób wyregulować hamulce w rowerze. 

Regulacja hamulców w rowerze - o czym pamiętać?

Sprawne hamulce w rowerze to podstawa komfortowej i bezpiecznej jazdy. Pamiętaj, że posiadanie niesprawnych hamulców w rowerze może grozić mandatem. 

Staraj się robić w swoim rowerze regularne przeglądy. Czasem kwestia hamowania dotyczy nie tylko regulacji, ale również zużywania się poszczególnych elementów. Przychodzi moment, w którym konieczne są drobne wymiany, np. klocków hamulcowych. 

Na szczęście regulację hamulców w rowerze może wykonać laik, nie jest to trudne zadanie. Warto jednak upewnić się, że zrobisz to dobrze, chodzi o Twoje bezpieczeństwo!

Kiedy wyregulować hamulce w rowerze?

Podczas jazdy z pewnością dostrzeżesz kilka wyraźnych symptomów, które zwiastują konieczność wyregulowania hamulców. Należą do nich:

  • Wydłużenie drogi hamowania;
  • Słaby opór hamulca podczas naciskania;
  • Piszczące i "szorujące" hamulce podczas zaciskania się okładzin na obręczy lub tarczach;
  • Późna reakcja roweru na naciśnięty hamulec. 

Jeśli którykolwiek z tych sygnałów dotyczy Twojego jednośladu, czas zabrać się za jego wyregulowanie. 

Jak zacząć pracę nad hamulcami w rowerze?

Zacznij od sprawdzenia koła. Ważną kwestią jest to, czy jest wycentrowane i symetrycznie osadzone w widełkach. Zerknij przy tej okazji na stan klocków i tarcz hamulcowych. Jeśli tarcze są sprawne i posłużą jeszcze przez jakiś czas, zobaczysz na nich charakterystyczne nacięcia. Jeśli jednak są gładkie - przyszedł na nie czas. 

Następnie sprawdź stan pancerzy i linek. Pamiętaj o tym, by utrzymywać je w czystości i zapewnić im płynną pracę. Jeśli te elementy są już sprawdzone, możemy przejść do regulacji hamulców. To mało skomplikowana czynność, która zajmie Ci kilka minut i nie będzie wymagała rezygnowania z trasy. Musisz jednak wiedzieć, jaki typ hamulców występuje w Twoim rowerze. W zależności od tego proces regulacji hamulców będzie się nieco różnił. 

Regulacja hamulców v-brake

Istnieje spora szansa na to, że w Twoim rowerze znajdują się hamulce typu v-brake. Dlaczego? Bo to jeden z najpopularniejszych rodzajów hamulców. Śmiało można powiedzieć, że jest godny zaufania, jednak - jak większość rzeczy - zmaga się z pewnymi wadami. W przypadku konieczności wyregulowania hamulców v-brake mogą być potrzebne dwa etapy:

  • Obrócenie pokrętła baryłkowego przy zacisku hamulca na kierownicy. Dzięki temu linka hamulcowa będzie się bardziej napisać lub delikatnie luzować. Daje nam to możliwość regulacji dystansu klocków hamulcowych do obręczy, a trzeba przyznać, że niewłaściwa odległość w tym miejscu to częsta bolączka tego typu hamulców rowerowych. 
  • Regulacja przy ramieniu hamulca - trzeba się tego podjąć, jeśli samo wyregulowanie napięcia linki okaże się niewystarczające. W tym celu musisz wyjąć zaczep z linką z pierwszego ramienia oraz poluzować śrubę przy drugim ramieniu (tego, do którego linka jest przymocowana). Następnie baryłkową śrubę dokręcasz do maksimum przy klamce hamulcowej. Nie zostawiaj tak jednak tej operacji. Aby ostatecznie wyregulować hamulce musisz ponownie ją poluzować. Zrób to w miarę precyzyjnie odliczając dwa pełne obroty. 

WAŻNE: W przypadku hamulców v-brake w rowerze, bardzo istotna jest odległość niewielkich ramionek z klockami od obręczy koła. Z obu stron musi być równa. Sprawdź to po regulacji hamulców. Jeśli znajdziesz tu jakieś krzywizny - wyreguluj to za pomocą śrubki regulacyjnej. 

Ustawienie klocków hamulcowych w hamulcach typu v-brake

W tym celu odkręć linkę hamulcową a następnie poluzuj śrubę, która spina klocek z ramieniem. Dociśnij to ramię do felgi tak, by klocek przylegał do obręczy, ale nie miał styczności z oponą. Oba klocki muszą znajdować się w tej samej odległości do obręczy. Jeśli tak jest - dokręć śrubę na ramieniu hamulca. Po tym wystarczy, że ustawisz ramiona z klockami w odpowiedniej odległości od obręczy. Najczęściej sprawdza się około półtora milimetra. Dokręć następnie linkę przy ramieniu hamulca za pomocą śruby, która się tam znajduje. 

Przy zaciskach na kierownicy znajdują się śruby baryłkowe i to one stanowią ostatni etap regulacji hamulców v-brake. Klocek z każdej strony musi się po tym znajdować w odpowiedniej odległości od obręczy tak, by przy hamowaniu natychmiast umożliwiał zatrzymanie roweru. 

Hamulce v-brake - regulacja jest ważna

Hamulce typu v-brake są jednymi z najpopularniejszych na rynku, dlatego kolarz, który jeździ rowerem posiadającym ten typ hamulców, powinien umieć sprawnie je wyregulować. Tylko na pierwszy rzut oka wydaje się to procesem skomplikowanym. Już po kilku pierwszych próbach z pewnością zrozumiesz, o co chodzi i będzie Ci to przychodziło z łatwością. 

Regulacja hamulców tarczowych

Hamulce tarczowe stosuje się w rowerach coraz częściej. Występują w dwóch rodzajach. Możesz spotkać hamulce tarczowe, w których kontrola zacisku odbywa się dzięki obecności linki oraz tzw. hamulce tarczowe hydrauliczne. W tym drugim przypadku to płyn przenosi siłę hamowania w rowerze. Hamulce obu typów reguluje się dość podobnie. Warto jednak wiedzieć, dlaczego najczęściej zdarza się ich rozregulowanie. Ma to związek z nieprawidłowym ustawieniem zacisków względem tarczy. Efektem może być znacznie trudniejsza jazda a przede wszystkim charakterystyczny, nieprzyjemny dźwięk. Dlaczego tak się dzieje? Klocki trą o tarczę i stąd wszystkie niepożądane skutki. 

Proste kroki regulacji hamulców tarczowych 

Regulacja hamulca tarczowego rozpoczyna się od poluzowania śrub, które mocują go do widełek. Jednak nie odkręcaj przy tym hamulca całkowicie, jedynie dobrze go poluzuj. Za pomocą klamek zaciśnij go na kierownicy i trzymając zacisk dokręć śruby, które go mocują. Co się stanie? Tarcza będzie ustawiona na środku, dzięki czemu lepiej będzie działać cały układ. 

Czasem to może nie wystarczyć. Należy wówczas przejść do kolejnego etapu regulacji hamulców tarczowych, w którym zmienisz nachylenie hamulca względem tarczy. W tym celu poluzuj śruby, które mocują hamulec do ramy. Następnie zakręć kołem i oceń pozycję hamulca. Najprawdopodobniej z pomocą klucza trzeba będzie delikatnie zmienić jego położenie. Znajdują się tam dwa punkty montażowe, zrób to oddzielnie dla każdego z nich. 

Wyregulowane hamulce przestaną ocierać o tarczę, podczas gdy koło będzie obracać się nadal. Wystarczy, że dokręcisz wówczas śruby. Cały układ hamulców rowerowych powinien wówczas działać jak należy. 

Regulacja hamulców rowerowych szczękowych

Szansa, że w swoim rowerze masz hamulce szczękowe jest niewielka. Chyba, że posiadasz jednoślad, który służy typowo do szybkiej jazdy po asfalcie. Mimo wszystko, to najrzadziej spotykany rodzaj hamulca w rowerze. 

Regulacja hamulców rowerowych szczękowych jest najprostsza do wyjaśnienia, jeśli przyrówna się ją do hamulców typu v-brake. Najpierw poluzowanie linki za pomocą odkręcenia śruby mocującej na szczęce hamulca. Następnie dokręcenie na drugim ramieniu pokrętła kontrolującego zacisk i odkręcenie go o dwa pełne obroty. Jeśli klocki hamulcowe są ustawione prosto - a sprawdzić to możemy naciskając klamkę na kierownicy - czas na dokręcenie hamulców i ich jednoczesne wyregulowanie. 

Dokręcanie i odkręcanie śruby na szczęce zmienia stopień napięcia sprężyny. Przesuwa się ona analogicznie do ruchów dokręcania - w prawo lub w lewo. Należy operować tu kluczem tak, by tarcza znalazła się dokładnie w środku, pomiędzy klockami. Śruba baryłkowa przy zacisku hamulca to ostatni krok regulacji. Tak wykonana regulacja hamulców w rowerze powinna przynieść zamierzony skutek. 

Szukasz roweru dla siebie? Sprawdź:

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.84 / 5.00 831 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-12-04
Szybka i sprawna realizacja zamówienia
2020-12-05
transakcja przebiegła pomyślnie

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel