Jak wybrać buty do biegania?

2019-10-21
Jak wybrać buty do biegania?Na początek najważniejsze: nie istnieje jedna odpowiedź na pytanie o to, jakie buty do biegania są najlepsze. Nie wskażemy Ci więc ani konkretnej marki, ani modelu. Dlaczego? Ponieważ na wybór idealnego obuwia do uprawiania tego sportu składa się wiele czynników. Nastaw się też na to, że może się zdarzyć, iż dopiero, gdy przejdziesz przez kilka par, znajdziesz tę perfekcyjną oraz że… z czasem Twoje preferencje mogą się zmienić.

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli dobrze przyłożysz się do wyboru butów do biegania – inwestycja zwróci się z nawiązką, a Twoje ciało będzie wdzięczne.

Po co w ogóle buty do biegania?

Wśród osób, które nie próbowały regularnie biegać, można jeszcze czasem usłyszeć opinię, że specjalne buty to wymysł marketingowy. Owszem, jest wiele akcesoriów sportowych, bez których spokojnie przetrwasz. Ale właściwe obuwie to absolutne must-have, niezależnie od tego, czy przebiegasz 5 km raz w tygodniu, czy trenujesz niemal codziennie z myślą o maratonie.

Dlaczego? Ponieważ Twoje stopy potrzebują właściwej amortyzacji i stabilizacji. Bez nich jogging szybko zamieni się w bolesne doświadczenie, a Ty nabawisz się podrażnień i zwyrodnień, które na długo wykluczą Cię z pełnej aktywności.

Pamiętaj przy tym, że:

  1. buty do biegania powinny służyć TYLKO do biegania. Na siłownię, rower czy spacer załóż inne; powód jest prozaiczny: nosząc je poza treningami przyspieszasz ich eksploatację;
  2. obuwie do biegania ma ograniczony czas życia – jego długość jest uzależniona m.in. od tego, jak często biegasz, ile ważysz i po jakim terenie się poruszasz; pamiętaj, że nie kupujesz jednych butów na „całe życie”; nie oznacza to jednak, że powinieneś nabywać kolejne pary „po kosztach” – zwłaszcza, jeśli ćwiczysz intensywnie;
  3. wybór odpowiednich butów do biegania jest gwarancją Twojego bezpieczeństwa, a także komfortu na trasie.

Jakie czynniki mają wpływ na wybór obuwia do biegania?


Zanim w ogóle zaczniesz przeglądać nasz katalog butów do biegania, musisz dobrze przeanalizować:

  • budowę swoich stóp – zwłaszcza wysokość podbicia oraz sposób przetaczania stopy, a więc stawiania jej na podłożu,
  • wagę swojego ciała,
  • typ podłoża, po którym będziesz biegać,
  • sposób biegania,
  • rozmiar stopy.

Przyjrzyjmy się więc bliżej każdemu elementowi.

1. Budowa stopy i sposób jej przetaczania a buty do biegania

Typ podbicia oraz sposób stawiania stopy to niesamowicie ważne kwestie przy doborze butów do biegania. Dlaczego? Ponieważ kiedy biegasz, stopy mierzą się z obciążeniem, które mniej więcej 3-krotnie przekracza wagę Twojego ciała. Czyli jeżeli ważysz np. 80 kg, na Twoich stopach podczas joggingu spoczywa nawet 240 kg! To między innymi dlatego bieganie, o ile jest zalecane przy nadwadze, o tyle jest odradzane przy dużej otyłości.

Liczy się jednak nie tylko to, jaki ciężar spocznie na Twoich stopach, ale i to, jak się będzie rozkładał. Większość początkujących biegaczy przetacza stopy od pięty do palców, jednocześnie bardziej naciskając na ich wewnętrzną stronę. Sam w sobie taki ruch jest bardzo naturalny. Problem w tym, że pronacja (bo tak „profesjonalnie” nazywa się takie przetaczanie stopy) może przy bieganiu być przyczyną kontuzji.

Podobnie problematyczna może być supinacja, która polega na skłonności do „wyginania” stopy na zewnątrz.

Jak to w ogóle ocenić? Możesz to zrobić na kilka sposobów.
  1. Przyjrzyj się bliżej butom, które nosisz na co dzień oraz tym, których używałeś dotychczas podczas treningów. Zobacz, czy ich podeszwy nie są wytarte bardziej z którejś strony. Jeśli od wewnątrz, jesteś pronatorem. Jeżeli od zewnątrz – supinatorem. Gdy zaś nie widać drastycznej różnicy starcia podeszwy – prawdopodobnie stawiasz stopy w neutralny sposób.
  2. Wykonaj test „mokrej stopy”. Nawilżoną stopę postaw „normalnie” na zwykłej kartce papieru tak, aby powstał odcisk. Jeśli odbiła się niemal cała stopa, prawdopodobnie jesteś pronatorem, jeżeli odcisk prezentuje tylko piętę, palce oraz cienki łuk od zewnętrznej strony – supinatorem. Standardowy odcisk oznacza neutralne przetaczanie stopy.

Wykonując ten drugi test, możesz również określić wysokość swojego podbicia – zbyt niskie lub zbyt wysokie może wymagać specjalnych wkładek.

A jakie wybrać buty w kontekście tego parametru?


2. Buty do biegania a waga ciała

Jeżeli rozpoczynasz przygodę z bieganiem, mierząc się z nadwagą, dobra wiadomość jest taka, że regularne treningi pozwolą Ci się jej krok po kroku pozbyć. Pamiętaj jednak o tym, czego dowiedziałeś się już przed chwilą: im wyższa masa ciała, tym większe obciążenie spoczywa na stopie. Dlatego osobom z nadwagą są szczególnie polecane buty z amortyzacją.
Możesz się też spodziewać, że pierwsze pary zużyjesz nieco szybciej, właśnie z uwagi na wyższy nacisk na stopę.


3. Typ podłoża a buty do biegania

Najlepsze podłoża do biegania to te, które same w sobie zapewnią Ci odpowiednią amortyzację. Czyli jakie? Leśne ścieżki to prawdziwy ideał. Jeżeli jednak poruszasz się raczej po „miejskiej dżungli” albo po prostu biegasz jesienią, kiedy błoto skutecznie przeszkadza w joggingu, jesteś zdany na asfalt i kostkę brukową. Im twardsze podłoże, tym większej amortyzacji będziesz potrzebować.

Jeżeli planujesz biegać terenowo – np. po górach – sięgnij po tzw. buty trailowe, które mają głębszy bieżnik radzący sobie świetnie nawet ze wcześniej wspomnianym błotkiem i innymi wyzwaniami pogodowymi.


4. Sposób biegania

Zastanów się, do czego będziesz używać swoich nowych butów. No jak to? – możesz zapytać. Do biegania! Niby tak, ale… bieganie bieganiu nierówne. Czy myślisz raczej o lekkich, codziennych treningach, o szybszym bieganiu, czy może o udziale w maratonach / półmaratonach?

I tak:

  • do biegania codziennego, pokonywania dłuższych dystansów w spokojnym tempie, dobrze spiszą się tzw. buty treningowe – zapewniają bardzo dobrą amortyzację i są dość wytrzymałe, zazwyczaj „przetrwają” ok. 400-700 km;
  • buty treningowo-startowe są lżejsze, mają mniejszą ilość pianki (są niższe), ale i dają Ci więcej dynamiki. Nadają się do szybszego biegania, a jednocześnie nadal dobrze amortyzują;
  • buty startowe pozwalają biegać naprawdę szybko – są leciutkie, ale mają bardzo mało amortyzacji i innych „systemów” wspierających Twoją stopę. Są więc polecane do sprintów, głównie szczupłym biegaczom.

5. Rozmiar MA znaczenie

Choć piszemy o nim na końcu, rozmiar odgrywa KLUCZOWĄ rolę przy doborze butów do biegania. Jeśli wybierzesz zbyt ciasne, szybko to poczujesz, a obuwie dość szybko straci swoje własności, bo zostanie po prostu rozciągnięte.

Pamiętaj, że stopa w normalnych warunkach rozszerza się o ok. 4% w ciągu dnia – to dlatego nawet zwykłe buty warto kupować po południu. Ale przy tych do biegania stawka jest znacznie wyższa, ponieważ intensywny ruch sprawi, że stopy nabrzmieją bardziej. Dlatego Twoje buty do biegania będą miały większy rozmiar niż obuwie noszone na co dzień. Jaki? Do długości swojej stopy musisz dodać ok. 0,5 cm, co w praktyce oznacza, że Twój duży palec po założenia buta musi się znajdować w odległości od czubka równej mniej więcej grubości kciuka.

Nie sugeruj się zatem standardowym rozmiarem. Spójrz na tabelę, którą przygotował producent i porównaj długość swojej stopy (z dodanym 0,5 cm!) do rozmiarów oferowanych butów. A jeśli masz wątpliwości – skonsultuj się ze sprzedawcą. 

Pamiętaj: but po założeniu powinien komfortowo leżeć na stopie. Jeśli poczujesz jakiś nacisk albo, wręcz przeciwnie, będzie on zbyt luźny – wiesz, że to nie model dla Ciebie.

Jeśli nadal masz wątpliwości, jakie buty do biegania wybrać, skonsultuj się z naszymi ekspertami. Chętnie Ci doradzimy!
Pokaż więcej wpisów z Październik 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel