Jak oddychać podczas biegania

2021-06-16
Jak oddychać podczas biegania

Z oddychaniem podczas biegania jest podobnie jak z samym bieganiem. Każdy potrafi to robić lepiej lub gorzej i tak naprawdę mało kto przykłada do tego dużą wagę. To jednak poważny błąd, bo mało kto wie, że odpowiednia technika jest niezbędna zarówno podczas biegania, jak i w trakcie samego oddychania. Podczas wzmożonego wysiłku ciało, mózg i mięśnie potrzebują odpowiedniego natlenienia i poznanie specjalnych ćwiczeń oddechowych może ci w tym wyraźnie pomóc.

Techniki prawidłowego oddychania w trakcie biegu - czemu to takie ważne?

Wielu sportowców amatorów skupia się przede wszystkim na pracy całego ciała i dbaniu o ogólną kondycję fizyczną, podczas kiedy oddychania nie traktuje się często w kategoriach umiejętności, którą można w sobie wyuczyć, tylko jako czegoś oczywistego, czemu nie warto poświęcać czasu. To jednak poważny błąd. Umiejętność efektywnego oddychania przydaje się przecież nie tylko zawodowym sportowcom, ale przyczynia się do najlepszego natlenienia całego organizmu w ogóle.

Nie zaniedbuj oddechu!

Jeśli chcesz osiągać dobre wyniki w sporcie, zwłaszcza w bieganiu, koniecznie musisz poznać odpowiednie techniki oddychania. Każdy intensywny wysiłek fizyczny oznacza dla organizmu zwiększony pobór tlenu. Organizm w stanie spoczynku zużywa ok. 6 l powietrza na minutę, a gdy intensywnie biegniesz ta wartość może zwiększyć się do nawet 100 l na minutę!

Jak oddychać w trakcie biegania?

Wiele osób zastanawia się, jak oddychać podczas biegania, aby zwiększyć swoje możliwości. Trzeba wiedzieć, że ćwiczenia oddechowe mają znaczny wpływ na jakość treningu. Umiejętność efektywnego oddychania w sporcie sprawia, że twój organizm wolniej się męczy, a podczas zawodów ma istotny wpływ na wyniki.

Dla biegaczy ćwiczenia oddechowe powinny być szczególnie ważne, bo pozwala to uratować się przed łapczywym wciąganiem powietrza do płuc, co z efektywnym oddychaniem w sporcie niewiele ma wspólnego.

Jak oddychać podczas biegania - nosem czy ustami?

W pewnym sensie to bardzo ciekawe, że człowiek może oddychać na dwa różne sposoby - przez nos oraz przez usta. Jeśli jednak zależy ci na dobrych wynikach w sporcie, a zwłaszcza w bieganiu, czeka cię nauka prawidłowego oddychania przez usta.

W trakcie biegu ważne jest odpowiednie dotlenienie całego organizmu, ale również wygoda. Oddychanie przez nos pozwala nieco ocieplić powietrze w drodze do oskrzeli i odrobinę je nawilżyć. Jednak oddychając w ten sposób, dostarczasz do płuc mniejszą ilość tlenu, niż w przypadku oddychania przez usta. Podczas wysiłku mięśnie potrzebują tlenu do prawidłowego funkcjonowania, a oddychanie przez gardło (usta) potrafi go więcej zapewnić.

Jak powinna pracować klatka piersiowa, żeby można było dobrze oddychać?

Jeśli jesteś zaprawionym w bojach biegaczem, to zapewne podstawowe ćwiczenia oddechowe są ci dobrze znane. Jeśli jednak dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportem, zacznij od niewielkich zmian i staraj się stopniowo wprowadzać w życie konkretne ćwiczenia układu oddechowego.

Podczas uprawiania sportu bardzo ważne jest, aby odpowiednio zsynchronizować swoje ciało i oddech. Bardzo pomagają w tym odpowiednie ćwiczenia, dzięki którym uwolnisz swoją klatkę piersiową i szybciej złapiesz wymagany rytm.

Podczas kolejnego biegania spróbuj zastosować się do kilku prostych kroków, które pozwolą ci bardziej świadomie oddychać i zwiększą twoje możliwości poboru tlenu.

Rytm biegacza - oddychanie nosem czy ustami?

Na każde trzy kroki powinien przypadać jeden wdech, a na kolejne trzy wydech. Prawdopodobnie na początku liczenie kroków i zsynchronizowanie oddechu z ruchem mięśni może sprawiać pewien kłopot, jednak przy odrobinie praktyki na pewno szybko złapiesz wprawę. Zacznij od techniki jeden wdech na trzy kroki i tak samo z wydechem.

Trening natleniania krwi

Po jakimś czasie, gdy zacznie ci to wychodzić naturalnie, możesz spróbować jeszcze bardziej wczuć się w swój organizm i zastanowić, czy taka ilość kroków jest dla ciebie optymalna.

Gdy poprawisz kondycję i przyzwyczaisz organizm do nowego rodzaju wysiłku, twoje ciało samo powie ci, jaki jest dla niego najlepszy stosunek oddechów do kroków.

Wdech nosem, wydech ustami?

Postaraj się robić możliwie jak najgłębsze wdechy, ale pamiętaj, że musi się to odbywać naturalnie. Jeśli zaczynasz sapać w trakcie biegania, to znaczy, że organizm nie ma dostatecznej ilości tlenu, a ty sam prawdopodobnie nie oddychasz pełną piersią.

Nauka świadomego oddychania pozwala nie tylko pobierać większe ilości tlenu, ale także może przeciwdziałać kolce wysiłkowej, która może być bardzo uporczywą dolegliwością u wielu sportowców. Rytm wdechu i wydechu jest równie ważny, co umiejętność oddychania za pomocą przepony.

Oddychanie przez przeponę - więcej energii w trakcie treningu

Oddychanie przez przeponę pozwala bardziej efektywnie zarządzać tlenem dostarczanym do organizmu. Co więcej, taką umiejętność możesz ćwiczyć nawet pomiędzy treningami biegowymi. Stań prosto albo połóż się na płaskiej powierzchni.

Następnie połóż sobie rękę na brzuchu i weź powolny głęboki oddech. Powinno się wówczas odczuwać unoszenie brzucha w górę i w dół. Jeśli oddychasz, ale twoja przepona nie rusza się, znaczy, że nie używasz jej aktywnie.

Do efektywnego oddychania w trakcie biegania niezbędna będzie umiejętność korzystania z przepony. Jeśli zaczniesz to ćwiczyć, szybko odczujesz poprawę i będziesz osiągać lepsze wyniki.

Zadbaj o swoje płuca - czyli głęboki wdech i wydech oraz aktywność fizyczna

Podczas uprawiania sportu kondycja ma ogromne znaczenie. Liczy się zarówno dobra forma całego ciała, jak i sprawne płuca, które będą dostarczać tlen do mięśni w trakcie wysiłku. Jeśli zależy ci na jak najlepszych wynikach w sporcie, zadbaj szczególnie o zdrowe płuca.

Oprócz przestrzegania zasad zdrowego trybu życia metodą na poprawę wydajności płuc jest regularne uprawianie sportu i każdy przejaw aktywności fizycznej. Dzięki temu możesz zwiększyć pojemność płuc i dostarczać do organizmu więcej powietrza.

Dla poprawy ogólnej kondycji całego ciała oraz wydolności płuc najlepszy będzie klasyczny trening typu kardio, czyli ćwiczenia aerobowe podnoszące tętno. Dla płuc świetne rezultaty daje zwłaszcza bieganie oraz pływanie.

Oddychanie podczas biegania zimą

Prawdziwi miłośnicy biegania trenują przez cały rok, w tym również w trakcie zimy. Bieganie podczas niskich temperatur może dodatkowo zahartować organizm i podnieść odporność twojego organizmu. Ponadto dzięki temu będziesz w formie przez cały rok i na wiosnę, kiedy w pełni ruszy sezon biegowy, masz szansę być w świetnej formie.

Bieganie a odporność organizmu

Podczas biegania zimą narosło wiele mitów i stereotypów, z których najpopularniejszy to chyba ten, że oddychanie zimą przez nos może uchronić cię przed niepożądanymi infekcjami gardła i górnych dróg oddechowych.

 

To prawda, że wdech i wydech przez nos pozwala nieco ocieplić powietrze i nawilżyć je, zanim dostanie się do płuc, jednak są to różnice niewielkie, podczas gdy oddychanie w ten sposób w trakcie biegu jest po prostu dużo trudniejsze, niż pobieranie tlenu za pomocą ust.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.84 / 5.00 831 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-12-03
Super. Profesjonalne podejście do klienta.
2020-12-04
Polecam Polecam

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel