Bolące łydki po bieganiu

2021-09-30
Bolące łydki po bieganiubolące łydki po bieganiu

Bieganie sprawia, że po treningu lub na drugi dzień odczuwasz ból w łydkach? Jest to mało komfortowe uczucie i każdy chciałby jak najszybciej pozbyć się tej dolegliwości. Mamy dobrą informację - jest to możliwe. Wiadomo, co jest przyczyną tego stanu rzeczy oraz jakie są skuteczne sposoby na to, aby załagodzić ból łydek. Warto też dodać, że bolące łydki po bieganiu rzadko kiedy są na tyle dużym problemem, aby skończyć z bieganiem.

Bolące łydki po bieganiu - przyczyny

Bolące łydki po bieganiu mogą pojawić się zarówno u doświadczonych, jak i początkujących biegaczy. Są one oczywiście następstwem treningów, a konkretnie - efektem wytężonej pracy włókien mięśniowych, ścięgien, obciążeń kości oraz stawów. Dodatkowo u osób które rzadko ćwiczą mogą odezwać się zakwasy. Są one powodowane przez wydalany z mięśni kwas mlekowy oraz mikrourazy powstające na skutek aktywności fizycznej. Ból łydek powinien dawać poczucie mocnego zmęczenia tych części ciała - jeśli jednak widzisz u siebie takie objawy, jak narastanie bólu po dotknięciu lub pieczenie łydki, należy jak najszybciej udać się do lekarza - może to oznaczać poważniejszy uraz, jak zerwane ścięgna.

Co ważne - w takiej sytuacji uraz występuje najczęściej w jednej nodze. Obie bolące łydki po bieganiu to naturalny efekt przeżytego wysiłku, który nie ma poważniejszego wpływu na zdrowie, ale nie zaszkodzi go załagodzić. Jeśli nie zajmiesz się tym, może powstać złamanie zmęczeniowe - szanse jego pojawienia się wzrastają podczas regularnego biegania ze zmęczonymi mięśniami.

Istnieją pewne czynniki, przez które każda łydka jest narażona na pojawienie się bólu. Przede wszystkim zbyt częsty trening może doprowadzić do szybkiego pojawienia się mikrourazów, a co za tym idzie - bólów łydek. Jeśli ćwiczenia biegowe są regularne i rozsądnie zaplanowane, wówczas jedną z przyczyn mogą być przeciążenia pojawiające się podczas intensywnego biegu. Pamiętaj, że Twój organizm czuje - jeśli zbytnio go obciążysz, efektem będą bolące łydki po bieganiu.

Oczywiście podczas treningu nie należy zapominać o prawidłowym biegu, czyli odpowiednim stawianiu stóp na podłożu itp. Mogą istnieć także przyczyny związane z czynnikami zewnętrznymi - źle dopasowane do podłoża obuwie oraz łączenie treningów z innymi czynnościami wymagającymi wysiłku i obciążającymi kości (np. podnoszeniem ciężarów). Wszystko to wpływa na ryzyko nie tylko pojawienia się bólu, ale poważnej kontuzji, przez którą trzeba będzie na jakiś czas zrezygnować z biegania.

Bolące łydki po bieganiu? Są na to sposoby

Czujesz, że w każdej łydce coś boli? Zacznij od spoczynku, podczas którego mięśnie odpoczną. Jeśli po nim nadal odczuwasz nieprzyjemny ból łydek, wówczas przeprowadź masaż. Nie musisz w tym celu udawać się do specjalistycznego salonu lub fizjoterapeuty - możesz skutecznie przeprowadzić go samodzielnie, w czym pomogą masażery. Jeśli wolisz, możesz zamiast tego przeprowadzić lekkie rozciąganie - wpływa bardzo pozytywnie na mięśnie nóg, w tym ścięgna Achillesa, pomaga także zneutralizować zakwasy.

Ulgę może przynieść także chłodny prysznic, a jeśli pomimo tych zabiegów ból nie ustępuje, warto sięgnąć po specjalnie maści lub żele przeznaczone dla biegacza. Używanie tych środków to ostatnie, co możesz zrobić samodzielnie. Jeśli po tych wszystkich zabiegach ból łydek nie ustępuje, należy udać się do lekarza. Może to wynikać z poważniejszych dolegliwości - bolące łydki po bieganiu mogą być oznaką, że masz żylaki lub być efektem groźnej dla zdrowia zakrzepicy. Ale to zdiagnozują już lekarze.

Jak można uniknąć bólu łydek?

Czy jest sposób, aby wyeliminować tę kontuzję i sprawić, aby bolące łydki po bieganiu nie były Twoim problemem? Takie pytanie zadaje każdy. Owszem. Czasem wystarczy... samo bieganie. Co jest jednak niezwykle istotne - należy przed nim przeprowadzić prawidłową rozgrzewkę, szykując wszystkie partie ciała do obciążenia. Oczywiście rozgrzewka i rozciąganie oraz masaże po treningu nie sprawią, że zniknie zmęczenie, ale znacznie zredukuje się szanse na to, że pojawią się kontuzje łydki, pięty lub całej nogi.

Im więcej się biega, tym rzadziej dochodzi do urazów i odczucia bólu - ludzki organizm podczas regularnego biegania stopniowo przyzwyczaja się do obciążeń. Choć z początku bolące łydki po bieganiu czuje każdy, należy przez ten etap po prostu przejść. Można poczuć miłe zaskoczenie, gdy po zakończonym treningu następnego dnia nie będzie czuć się obolałych łydek, ani zakwasów.

Istnieją także sposoby na to, aby wzmocnić mięśnie łydek. Jedną z najprostszych jest regularna jazda na rowerze, która przyzwyczaja nogi do wytężonej pracy. Pomogą również regularne masaże łydek oraz zajęcia z fizjoterapeutą. Według statystyk bieganie dość rzadko samo z siebie wywołuje takie urazy, na skutek których trzeba rezygnować z biegania.

Jakie maści i żele wybrać? O ich skuteczności możesz przekonać się, sprawdzając specjalistyczne porady w internecie. W sieci znajdziesz także sposoby rozmasowywanie mięśni łydek za pomocą masażerów oraz innych gadżetów. Dlatego możesz spróbować samodzielnie pozbyć się tego problemu.


Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.82 / 5.00 859 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-10-31
Szybko.. wszystko perfekcyjnie
2020-11-08
Szybko i sprawnie

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel