Ból dolnego odcinka kręgosłupa u kolarzy

2017-08-02
Ból dolnego odcinka kręgosłupa u kolarzy

Ból pleców na rowerze

Ból dolnego odcinka pleców to bardzo powszechne schorzenie. Szacuje się, że na tę dolegliwość cierpi 70-80% osób. Według badań z 2010 roku, wśród kolarzy ból odczuwa aż 60%. Ryzyko znacznie wzrasta jeśli pokonujesz ponad 160 km tygodniowo. Ból często uniemożliwia trenowanie w pełnym wymiarze i osiąganie wysokich wyników.

Ból Pleców na Rowerze - skad się bierze

Wiele kontuzji wynika z przepracowania pewnym partii. Jedne mięśnie są nadaktywne i spięte, podczas gdy inne się wydłużają i słabną. Tak też jest w przypadku dolnego odcinka kręgosłupa. Przyczyną nierównomiernej pracy mięśni bywa niewłaściwa pozycja miednicy, która wychyla się do przodu lub do tyłu.

W przypadku odchylenia miednicy do tyłu, napięte i nadaktywne są mięśnie dwugłowe, pośladkowe, mięśnie brzucha, zębaty przedni i czworoboczny. Jednocześnie słabną i rozciągają się mięśnie czworogłowe, przywodziciele, prostowniki pleców oraz mięśnie równoległoboczne. Im dłużej będziemy trwać w takim nieprawidłowym wzorcu tym większe ryzyko, że mięśnie nie powrócą do normalnej długości, co doprowadzi do wad postawy.

Innym bardzo częstym powodem jest nadmierne wychylenie miednicy do przodu. Naturalnie powinna ona być lekko wychylona, ale nie nadmiernie. Powoduje to napinanie mięśni czworogłowych, zginaczy bioder, prostowników pleców i mięśni wielodzielnych. W tej sytuacji osłabione są mięśnie brzucha, dwugłowe oraz pośladkowe. Ze względu na skrócenie zginaczy bioder i mięśni czworogłowych, kolarze mają miednicę wychyloną do przodu.

Niezależnie od rodzaju wychylenia miednicy najwięcej problemów w obrębie kręgosłupa sprawiają mięśnie pośladkowe wielkie i poprzeczny brzucha, pomimo że nie są to mięśnie dolnego odcinka pleców. Chodzi tu o kolejność w jakiej powinny być aktywowane. Optymalnie byłoby gdyby mięsień poprzeczny brzucha napinał się przed ruchem kończyny stabilizując dolną część pleców. W innym wypadku zbyt duża ruchomość obciąża mięśnie pleców.

Opóźniona praca mięśnia pośladkowego również doprowadzi do przeciążenia w obrębie pleców. Podstawową rolą mięśnia pośladkowego wielkiego jest prostowanie biodra. Następuje to w czasie jazdy przy każdym naciśnięciu na pedał. Jeśli mięsień pośladkowy wielki nie będzie wystarczająco aktywny, aby poprowadzić wyprost biodra jego funkcję przejmują mięśnie dolnej części pleców. Nie jest to pożądana sytuacja, ponieważ w ten sposób mięśnie dolnego odcinka kręgosłup ulegają przemęczeniu i podrażnieniu, co w konsekwencji doprowadzi do bólu pleców.

Bóle dolnej części pleców u wielu osób wynikają z nieefektywnej stabilizacji kręgosłupa, której powodem jest nieaktywność mięśnia poprzecznego brzucha i opóźniona praca mięśnia pośladkowego wielkiego. Najlepszą metodą uniknięcia bólu i kontuzji kręgosłupa jest silny i sprawnie działający gorset mięśniowy. Na pewno przełoży się to również na wyniki kolarskie. Utrzymanie prawidłowej długości mięśnia, sprawnie pracujący i silny korpus umożliwia wygenerowanie większej mocy.

Justyna Woźniak

 

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2017
Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 896 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-08-13
:)
2020-08-13
Wszytsko sie zgadza jak w opisie polecam
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel