Bieganie na czczo

2021-09-09
Bieganie na czczobieganie na czczo

Każdy, kto preferuje bieganie rano, spotkał się zapewne z teorią, że trening na czczo ma bardzo pozytywne właściwości. Czy jest to prawda, czy jedynie powtarzany bez zastanowienia mit? A jeśli to prawda, komu warto polecić bieganie na czczo? Sprawdzamy twarde fakty dotyczące treningów z pustym żołądkiem. Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Czy bieganie na czczo ma sens?

Na temat biegania powstało wiele różnych mitów. Jeden z nich dotyczy biegania na czczo. W Internecie można spotkać się z różnymi opiniami - jedne mówią, że bieganie na czczo nie stanowi problemu, inne wręcz przestrzegają, aby nie zaczynać intensywnych treningów bez uprzedniego spożycia posiłku. A jaka jest prawda? Jak zwykle leży pośrodku.

Poranne bieganie na czczo nie jest samo w sobie niczym złym. Co więcej - dzięki niemu dochodzi do szybszego spalania tłuszczu, ponieważ w trakcie biegu organizm sięga po glikogen zmagazynowany w mięśniach. A po przespanej nocy stężenie glikogenu jest dość niskie. Zostaje więc szybko zużyty, a organizm w celu czerpania energii sięga po zapasy tłuszczu. Jednak nie należy przesadzać z takim treningiem. Po zużyciu glikogenu i tłuszczu, organizm sięgnie po mięśnie! Dlatego dłuższy dystans pokonany na czczo może redukować masę mięśniową.

Ale jeśli samo bieganie nie będzie zbyt intensywne, trenowanie na czczo sprawia, że zrzuca się zbędne kilogramy. Dlatego jeśli interesuje Cię bieganie na czczo - pamiętaj, aby przeprowadzać treningi o niskiej bądź umiarkowanej intensywności. Jednak na tym nie koniec.

Kiedy bieganie na czczo należy przerwać?

Może zdarzyć się tak, że trening na czczo trzeba będzie przerwać. Należy tak zrobić, gdy wyraźnie poczujesz spadek siły, gwałtowne osłabienie organizmu lub doznasz zawrotów głowy. Wówczas natychmiast należy przestać biegać i odpocząć.

Takie objawy mogą oznaczać, że odbywa się spalanie tkanki tłuszczowej, ale w organizmie dostępność węglowodanów jest znacznie poniżej potrzeb. W przypadku wystąpienia wymienionych efektów należy powrócić do domu i wypić szklankę wody z cytryną oraz spożyć takie śniadanie, które pomoże uzupełnić białko. Ponadto jeśli planujesz biegać na czczo z rana, ważny jest nocny wypoczynek. Podczas snu organizm odzyskuje utraconą poprzedniego dnia energię, a bieganie na czczo pozwala ją wykorzystać na poranny trening ze średnią lub niską intensywnością.

Jak przygotować się do treningu na czczo?

Jeśli chcesz biegać na czczo, pamiętaj o kilku prostych zasadach, które wpłyną na jakość treningu. Jak i każdy inny trening, także ten wymaga przygotowania ciała, czyli odpowiedniego rozciągnięcia i rozgrzania mięśni, co pobudzi od razu przepływ krwi. Pusty żołądek jest ważny, jednak po nocy musisz dostarczyć organizmowi płynów, ponieważ jest odwodniony. Wskazane jest wypicie szklanki wody. Dla spalania tkanki tłuszczowej nie ma to znaczenia, jednak trening będzie dzięki temu bardziej komfortowy.

Jak szybko po przebudzeniu się można biegać? Jak wykazały specjalistyczne badania, do biegania najlepiej przystąpić co najmniej 30 minut po śnie. Dotyczy to zarówno biegania na czczo, jak i zwykłego, po śniadaniu. A do jedzenia możesz przystąpić zaraz po porannym treningu, przywracając ciału za pomocą posiłku właściwy bilans energetyczny.

Komu można polecić bieganie na czczo?

Bieganie na czczo zalecane jest przede wszystkim osobom, którym zależy na pozbyciu się zbędnych kilogramów. Dzięki szybszemu pozbywaniu się tkanki tłuszczowej można bieganiem przyśpieszyć proces odchudzania. Należy jednak pamiętać, aby po bieganiu zasiąść do śniadania przygotowanego w sposób zapewniający uzupełnienie węglowodanów, białka, tłuszczów oraz cukrów. To pomoże w przywróceniu energii organizmowi.

Ponieważ trening tego typu nie może być zbyt intensywny, nie zaleca się biegów długodystansowych. Nie mogą być one także zbyt krótkie, ponieważ przy bardzo niskiej intensywności spalanie tłuszczu będzie niewielkie. Zalecany dystans to minimum 5 km, a 10 km powinno wystarczyć dla każdego. Zaprawieni biegacze mogą pokusić się nawet o 15 km, ale to maksimum.

Bieganie jest zawsze pozytywne!

Niezależnie od tego, czy preferujesz bieganie na czczo, przed śniadaniem, czy też najlepiej trenuje Ci się po spożyciu posiłku, warto biegać choćby raz dziennie. Unikasz w ten sposób zakwasów w mięśniach, spalasz tłuszcz i wydajesz zgromadzoną w organizmie energię na jego wzmocnienie. Regularne bieganie sprawia, że nie pozwalasz zbierać się tkance tłuszczowej, co ma też wpływ na krążenie, oddychanie i ogólną kondycję organizmu.

Jeśli ćwiczysz przed śniadaniem i nie ma żadnych negatywnych efektów, jest duża szansa, że bieganie na czczo pomoże w uzyskaniu dobrego samopoczucia przez cały dzień. Należy jednak się do niego przygotować i na koniec dnia zjeść zbilansowany posiłek. Będzie on stanowić źródło energii podczas treningu.

W naszym sklepie mamy natomiast odpowiedni sprzęt do biegania zarówno rano, jak i o każdej innej porze dnia. Niezależnie od tego, czy preferujesz bieganie na czczo, czy po śniadaniu, trening będzie bardziej przyjemny z odpowiednimi butami oraz w profesjonalnym stroju. Zobacz naszą ofertę już dzisiaj!

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.82 / 5.00 859 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-11-05
Bardzo fachowa pomoc najpierw przy wyborze obuwia do biegania , jako osoba początkująca otrzymałam fachowe i wyczerpujące informacje od Pracownika sklepu. Złożone zamówienie było zrealizowane ekspresowo. Gorąco polecam zakupy w dotsport a w szczególności miłą i fachową obsługę Pana Aleksandra :)
2020-11-06
Wszystko ok

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel